Tuesday, September 23, 2008

خودداری تايلند از تحويل مقام نيروی هوایی ايران به آمريكا

خبر فارسی: مقامات تایلند از تحویل یك مقام عالیرتبه نیروی هوایی ایران به آمریكا خودداری و او را آزاد كردند. خبرگزاری آسوشیتد پرس دوم مهر گزاش داد، دادگاهی در ساندیگو واقع در كالیفرنیا خواستار استرداد جمشید قاسمی، 57 ساله به آمریكا بود. مقامات آمریكا می گویند وی متهم است كه برای صادرات قطعات موشكی آمریكا به ایران در تلاش بوده است.

آقای قاسمی به موجب حكم دادگاهی در تایلند آزاد شد. سینتیا براون، سخنگوی سفارت آمریكا در بانكوك از این تصمیم تایلند ابراز نا خرسندی كرد و گفت: « به نظر ما، قانون و حقایق برای استرداد آقای قاسمی به آمریكا كفایت می كرد». آمریكا قاسمی را متهم كرده كه با ارسال 70 هزار دلار از بانكی در رومانی به ساندیگو قصد خرید 12 عدد شتاب سنج ساخت شركت هانیول اینترنشنال داشته است. این دستگاه ها برای هدایت موشك ها كاربرد دارد. به گفته مقامات آمریكا این قطعات قرار بوده پس از خرید به بخارست ارسال شود.

آقای قاسمی در نوامبر 2006 در بانكوك دستگیر شد. در صورت اثبات اتهام ارسال تسلیحات و پول شویی، قاسمی ممكن بود به 45 سال حبس محكوم شود. سخنگوی وزارت خارجه تایلند می گوید:« باید به رای دادگاه احترام گذاشت». ایران مشمول تحریم ارسال سلاح از آمریكا قرار دارد

No comments:

شمارشگر