Tuesday, September 23, 2008

بهمنی سومين رييس بانك مركزی دولت نهم

خبر فارسی: پس از استعفای طهماسب مظاهری  از ریاست بانك مركزی، محمود بهمنی با حكم محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی  و با تصویب مجمع عمومی بانک مرکزی رییس جدید بانك مركزی شد. احمدی نژاد در این حكم از وی خواسته تا به ترویج «سنت حسنه و اسلامی» قرض الحسنه بپردازد. خبر استعفای رییس بانك مركزی در حالی منتشر می شود كه حسين قضاوی، قائم مقام بانك مركزی امروز سه شنبه به خبرگزاری مهر گفت: من و طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی از سمتهای خود استعفا نکرده ایم.

 پیشتر طهماست مظاهری شایعه بركناری خود را تایید كرده بود. محمود بهمنی، سومین رییس بانك مركزی در دولت محمود احمدی نژاد است. وی پیش تر دبیرکل بانک مرکزی بود. خبرگزاری های ایران اعلام كردند بهمنی دارای لیسانس بانکداری، فوق لیسانس مدیریت بانکداری و دکترای مدیریت بازرگانی است.

پیشتر انتشار خبر اختلاف در سیاست های اقتصادی  طهماسب مظاهری با حسین صمصامی، سرپرست پیشین وزارت اقتصاد دولت نهم، در نشریه همشهری عصر، موجب توقیف انتشار این نشریه شده بود. وجود این اختلاف از سوی دولت نهم تكذیب شد.

طماسب مظاهری، در زمان ریاستش بر بانك مركزی، سیاست انقباض مالی را به منظور جلوگیری از  افزایش نفدینگی در جامعه و نرخ  تورم اعمال كرد. وی از مخالفان اعطای وام بانكی به بنگاه های زود بازده بود و این امر را موجب افزایش نقدینگی  در جامعه و نرخ تورم می دانست. این سیاست وی باعث اعتراض محمد جهرمی، وزیر كار و امور اجتماعی شده بود. جهرمی  حامی طرح بنگاه ها زود بازده است. مخالفان این طرح می گویند بنگاه های زود بازده به اهداف خود نرسیده و انحرافی بيش از 40 درصدی را نشان می دهند. اما دولت نهم رقم این انحراف را 4 درصد اعلام كرد.

No comments:

شمارشگر