Friday, September 26, 2008

توافق 6 قدرت جهان بر سر پيش نويس قطعنانه اتمی ايران

خبر فارسی: متن پیش نویس قطعنامه ای در پیرامون برنامه هسته ای ایران به تایید شش قدرت جهانی رسید. امروز جمعه، مقامات اروپایی اضافه کردند در پیش نویس این قطعنامه، با توجه به خواست روسیه، اشاره ای به تحریم های جدید علیه ایران نشده است. وزیر خارچه بریتانیا، دیوید میلیبند، به خبرنگاران گفت: شش قدرت جهانی روز جمعه متن پیش نویس را برای بحث و بررسی در اختیار پانزده کشور عضو شورای امنیت می دهند. هنوز مشخص نیست که شورای امنیت چه زمانی در مورد متن پیش نویس قطعنامه رای گیری می کند اما یک مقام اروپایی به رویترز گفت این امر ممکن است فردا شنبه یا یکشنبه در پیش رو حاصل شود.

ایالات متحده آمریکا، برتانیا، فرانسه و آلمان خواهان افزودن بندهای تحریمی به پیش نویس این قطعنامه بودند. چین و مخصوصا روسیه مخالف اعمال تحریم های بیشتر بر ایران هستند که تا کنون از توقف غنی سازی اورانیوم سر پیچی کرده است. وزیر خارجه بریتانیا گفت شش قدرت جهانی به همراه شورای امنیت مصمم به بحث و برداشتن قدم های بعدی در خصوص برنامه اتمی ایران هستند. کشور های غربی نگران آن هستند که برنامه هسته ای ایران با هدف ساخت تسلیحات اتمی دنبال می شود.

نشست وزرای خارجه شش قدرت جهانی در حالی روز جمعه بر گزار شد که قرار بود این نشست روز پنجشنبه تشکیل شود. اما نشست روز پنجشنبه به خاطر عدم حضور اعتراض آمیر روسیه نسبت به انتقاد آمریکا از حمله روسیه به گرجستان تشکیل نشد

No comments:

شمارشگر