Tuesday, September 23, 2008

مشایی به نیویورك نرفت


خبر فارسی: در حالی كه پیشتر سایت های خبری ایران اعلام كرده بودند كه در سفر محمود احمدی نژاد به نیویورك، اسفندیار رحیم مشایی، معاون رییس جمهوری اسلامی ورییس سازمان گردشگری و صنایع دستی نیز او را همراهی خواهد كرد، عكس خبرگزاری ایسنا نشان می دهد كه رییس جمهوری آقای مشایی را در این سفر به همراه خود نبرده است. رییس جمهوری اسلامی برای شركت در شصت و سومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورك سفر كرد. وی روز دوم مهر ماه در سازمان ملل سخنرانی كرد.

رحیم مشایی، كه سخنان وی در خصوص دوستی ایران با مردم اسراییل اعتراض اصول گرایان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و شماری از امامان جمعه را در سراسر ایران بر انگیخته بود، در سفر اخیر آقای احمدی نژاد به تركیه وی را همراهی كرد. همراهی وی در این سفر به حمایت محمود احمدی نژاد از معاون خود تعبیر شده بود و این امر اعتراض محافل راستگرا و اصولگرا را بیشتر كرد.

پایان اعتراضات كه تا مرز احضار رییس جمهوری به مجلس هم در حال پیشرفت بود، سخنرانی آیت الله خامنه ای، رهبری جمهوری اسلامی بود كه گفت اظهار دوستی با مردم اسراییل، غلط و پوچ است و ایران با مردم اسراییل دوست نیست. آقای خامنه ای این سخنان را یك روز پس از كنفرانس خبری رییس جمهوری ایران بیان كرد كه از اظهارات رحیم مشایی مبنی بر دوستی با مردم اسراییل حمایت كرده بود.

علی مطهری یكی از امضا كنندگان نامه سوال از رییس جمهوری در مجلس و معترضان به سخنان اسفندیار رحیم مشایی یك مهر ماه به خبر گزاری ایسنا گفت «نظر ما كه از امضاءكنندگان این سوال بودیم این بود كه مواضع مشایی همان مواضع رییس جمهور است. به ویژه كه رییس جمهور تلویحا از وی حمایت كرده بود؛ لذا لازم دانستیم سوالی را در این رابطه از دكتر احمدی‌نژاد مطرح كنیم تا این كه بر همگان آشكار شود این مواضع تنها مواضع مشایی نیست».

هنوز معلوم نیست كه آیا مشایی به خاطر عدم دریافت ویزای آمریكا، رییس جمهوری را همراهی نكرده و یا اینكه دلیل دیگری در میان بوده است.

No comments:

شمارشگر