Friday, September 26, 2008

ایران، حزب الله و شیعیان صدر، مخالفان امضای پیمان امنیتی آمریكا - عراق

خبر فارسی: هزاران نفر از شیعیان عراق روز جمعه در مخالفت با پیمان امنیتی آمریكا – عراق دست به تظاهرات اعتراض آمیزی زدند. در همین حال، سیاست مداران با نفوذ ایران از دولت عراق خواستند تا تن به چنین قراردادی ندهد.

پیروان مقتدی-صدر، روحانی شیعه ضد آمریكایی عراق هر هفته تظاهراتی را علیه پیمان امنیتی دولت عراق با ایالات متحده بر پا كرده اند. گفته می شود این روحانی اكنون در ایران سكونت دارد. منتقدان این پیمان می گویند تحقق چنین پیمانی به افزایش تسلط آمریكا بر ارتش، اقتصاد و سیاست عراق منجر می شود. امروز در نماز جمعه تهران نیز هاشمی رفسنجانی با حمایت از معترضان عراقی، به این پیمان امنیتی انتقاداتی را وارد كرد.

رفسنجانی گفت:« آمریكایی ها بطور پیاپی خواهان تحمیل این توافقنامه هستند كه مطمئنا از منافع عراق حمایت نمی كند و برای آینده عراق زیان آور است». سخنران امروز نماز جمعه تهران همچنین گفت:« به لطف خدا، ملت عراق، با آگاهی و رهبری روحانیون و آگاهی دولت عراق نخواهد گذاشت چنین اتفاق ناگواری – امضای قرار داد امنیتی – رخ دهد». رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری، و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو نهاد قدرتمند در نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق تهران را به خاطر دخالت در روند مذاكرات امضای قرار داد امنیتی سرزنش كرده است. بحث بر سر مسایلی نظیر مصونیت و نظارت بر نیروهای آمریكایی، امضای توافقنامه امنیتی را با مشكل مواجه كرده است.

هوشیار زیباری، به تلویزیون « الحره» ، وابسته به دولت آمریكا گفت :« كسانی كه به این پیمان از ابتدا اعتراض كردند، حزب الله، ارتش مهدی و برخی از مقامات جمهوری اسلامی بودند». المهدی و حزب الله دو گروه شیعه در خاورمیانه هستند. زیباری می گوید:« آنها اعتراض های شدیدی را نسبت به این موضوع مطرح كردند. ولی در عراق ما می گوییم، وی این موضع دولت است كه این تصمیمی مربوط به حاكمیت ملی است».

زیباری مجددا بر این نكته تاكید كرد كه عراق مصر است كه بر اساس بخشی از این قرار داد، از خاك این كشور به عنوان پایگاه یا نقطه آغاز حمله به هیچ یك از كشور های همسایه عراق استفاده نخواهد شد. ایران نگران حضور بلند مدت نیروهای نظامی آمریكا در عراق است. از زمان آغاز جنگ دوم آمریكا با عراق در مارس 2003، دست كم 4173 نفر از ارتش آمریكا كشته شدند.

No comments:

شمارشگر