Sunday, September 28, 2008

افزايش تورم در تابستان و ادامه سياست تزريق پول به اقتصاد كشور در دولت نهم

خبر فارسی: آمار بانك مركزی نشان می دهد قیمت سبد كالای مواد غذایی كه شامل 45 الای غذایی مهم در سبد مورد نظر بانك مركزی است، در شهریور امسال نزدیك به 50 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش داشته است. به گزارش روزنامه كارگزاران، ارگان مطبوعاتی حزب كارگزاران، در ماه های تیر، مرداد و شهریور، قیمت مواد غذایی به ترتیب 28/98، 40/08 و 48/46 درصد افزایش داشته است كه میانگین تورم در فصل تابستان را با 39/2 درصد برابر می كند.

مواد غذایی كه در سبد غذایی مورد نظر لحاظ شده، شامل گوشت، لوبیا، برنج، شكر، انواع میوه و محصولات لبنی است.

بسیاری از كارشناسان اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد را در افزایش شدید تورم مقصر می دانند. به نظر این كارشناسان، رییس جمهوری اسلامی، با تزریق حجم انبود نقدینگی به اقتصاد كشور از طریق دادن اعتبار مالی به پروژه های مالی مخصوصا به بنگاه های زود بازده، مستقیما در افزایش قیمت ها نقش داشته است.

به رقم تلاشهایی كه تا كنون بانك مركزی برای جلوگیری از افزایش نقدینگی در اقتصاد ایران انجام داده از جمله سخت كردن شرایط اعطای وام به متقاضیان، دولت نهم با تزریق انبوه پول به اقتصاد كشور كه پس از رشد قیمت نفت طی سال های گذشته شدت بیشتری گرفت، افزایش تورم در كشور را برای ماه ها و سال های آینده تضمین كرده است.

هفته گذشته محمود احمدی نژاد، طهماسب مظاهری را كه سیاست انقباضی را برای جلوگیری از افزایش نقدینگی به اقتصاد كشور در پیش گرفته بود را كنار گذاشت. طهماسب مظاهری با انتشار نامه ای رشد مهار گسیخته تورم را معلول افزایش شدید تزریق پول به اقتصاد و رشد تحویل پول اعلام كرد، سیاستی كه دولت نهم همواره بر آن تاكید دارد.

No comments:

شمارشگر