Saturday, October 4, 2008

نگرانی جمهوری اسلامی از كاهش قیمت نفت و كسری بودجه


خبر فارسی:نفت بیش از حدی از سوی تولید كنندگان روانه بازار شده و قیمت هر بشكه زیر 100 دلار بسیار پایین است. وزیر نفت جمهوری اسلامی، غلامحسین نوذری در یك كنفرانس انرژی امروز 14 شهريورماه در تهران به خبرنگاران گفت اعضای اوپك باید به سقف تعیین شده تولید نفت پایبند باشند تا از وضعیت عرضه بیش از حد نفت از این بدتر نشود.

افزایش قیمت سوخت و بحران وضعیت اقتصادی در آمریكا، باعث شده تا قیمت نفت كاهش یابد. كارشناسان می گویند بحران اقتصادی آمریكا كه تاثیر خود را در اقتصاد اروپا نیز گذاشته، حاكی از آن است كه اقتصاد كشور های مصرف كننده نفت به دلیل بحران و ركود نسبی نیاز كمتری به مصرف نفت خواهد داشت.

گفتنی است «محسن خان» مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول در شهريور ماه 1387 گفت «اگر قیمت هر بشكه نفت از از 90 دلار كمتر شود، ایران با كسری بودجه مواجه می شود». این در حالی است كه به گفته وي، در حالی كه قیمت نفت از 49 دلار كمتر شود، عربستان سعودی با كسری بودجه مواجه می شود. به گفته منتقدان دولت محمود احمدی نژاد، دولت او با احتساب قیمت های بالاتر برای نفت در هنگام تنظیم بودجه، وابستگی بودجه كشور را به نفت افزایش داده است.

No comments:

شمارشگر